De resultaten van de tak foodservice (de groothandels) staan nog steeds onder druk en de consolidatie van de overgenomen groothandelsactiviteiten van Van Oers drukken de marges in de eerste drie maanden van dit jaar. De foodretail, de supermarkten van Sligro, hebben ook nog steeds te maken met afnemend consumentenvertrouwen en sterke concurrentie, aldus Gulpers.
Sligro maakte in januari bekend dat het de winstmarge voor retail (ebita in procent van de omzet) tegen het einde van 2015 wil verhogen naar 2,5 tot 3 procent. Nu is dat nog 1,4 procent. Het doel maakt deel uit van het ‘Masterplan’ dat Sligro voor de retailtak wil doorvoeren. Gulpers vindt dat erg optimistisch. Hij gaat uit van een marge van 2 procent voor de foodretail-tak over ruim 2 jaar. ,,En dan geef ik ze nog het voordeel van de twijfel”, aldus de analist. Overigens was al verwacht dat er in het eerste kwartaal nog geen zichtbare stappen in het Masterplan zouden worden genomen.
Gulpers vindt dat de koers van Sligro de afgelopen tijd flink is opgelopen, ,,een beetje vooruitlopend op de verbeteringen”. Zelf is hij voorzichtig en handhaaft het ‘hold’-advies voor de onderneming. ING verhoogt het koersdoel voor Sligro van 20,60 naar 23 euro. Vrijdag rond 11.00 uur noteerde het aandeel 1 procent lager op 24,60 euro.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl